Yapay Zeka Uygulamaları

EVDE YAPAY SİNİR AĞI YAPIMI

ÖN BİLGİ

Nöronlar (nöronlar veya sinir hücreleri olarak da adlandırılır), beynin ve sinir sisteminin temel birimleri, dış dünyadan duyusal girdi almaktan, kaslarımıza motor komutları göndermek ve her bir elektrik sinyalini dönüştürmek ve aktarmaktan sorumlu hücrelerdir.
Üç nöron sınıfı vardır:
1. Duyu nöronları, duyu organlarından (gözler ve kulaklar gibi) beyne bilgi taşır.
2. Motor nöronlar konuşma gibi istemli kas aktivitesini kontrol eder ve beyindeki sinir hücrelerinden kaslara mesaj
taşır.
3. Diğer tüm nöronlara inter neronlar denir.

GEREKLİ MALZEMELER:

  • 1 Adet CD veya DVD
  •  2 Farklı Renkte İp

YÖNTEM:

Öncelikle CD/DVD’mizi kaç adet giriş yapısı yapacaksak yani kaç adet öğrenciden giriş alacaksak ona
göre orta alanın dışındaki kısımlarda delikler oluşturuyoruz. Örneğin 5 adet öğrenci için giriş oluşturalım. Bunun
için CD/DVD üzerinde 5 adet delik oluşturuyoruz.

Dendrit kısmını bu şekilde iplerle oluşturulmuş oluyoruz. Çekirdek kısmını CD/DVD kısmı oluşturmuş oluyor. Şimdi akson kısmını oluşturmak kaldı. Bu kısmı oluştururken farklı renkte bir ip yapısı ile 200 cm olacak şekilde oluşturuyoruz. Şeklimizin son hali aşağıdaki gibi oluşturulacaktır.

Şimdi iplerimizi 100 cm olacak şekilde kesiyoruz ve deldiğimiz noktalara geçirerek sabitliyoruz (Bu kısımda isterseniz silikon tabancası ile sabitleyebilirsiniz.). İpleri geçirdikten sonraki yapımız alt taraftaki şekildeki gibi olacaktır.

Şimdi modelimizi oluşturduktan sonra oyunlaştırma yapısı ile öğrenelim. Burada şu aşamaları gerçekleştirelim:
• Dendrit olarak yapmış olduğumuz ip yapısını beş arkadaşımıza birer tane olacak şekilde veriyoruz.
• Akson kısmını da bir arkadaşımızın tutmasını sağlayacağız.
• Oyunlaştırma mantığını şu şekilde kuracağız:
Dendrit kısmı almaçlardır, yani dışarıdan gelen bilgilerin alındığı yapılardır, çekirdek bu verileri işleyerek anlamlı
bir veri haline getirir ve akson yapısı ile diğer bir nörona bu bilgi aktarılır. Oyunumuzda dendrit kısmındaki ipleri
tutan arkadaşlarımızdan hangisi daha fazla ipi çekecek olursa akson kısmını tutan arkadaşımız o kısma daha
fazla yönelecektir. Bu işlemi birkaç kere gerçekleştiriyoruz ve akson kısmındaki değişimi inceleyelim.

Dendrit kısmından gelen verilerin ağırlıkları önemlidir. Bu veriler ne kadar ağırlıkları fazla olursa akson kısmındaki çıkış yapısı da o giriş yapısına daha yakın olacaktır. Bu deneyde giriş ağırlıklarını kişilerin ipleri tutup asılmasıyla ayarlanmıştır. Çıkış yapısındaki akson ipi de o alana yönelecektir.

Yapay sinir ağlarında giriş yapılarından gelen verilerin işlenerek çıkış verisinin üretilebilmesi için gerekli işlemler ara katmanlarda gerçekleştirilerek çıkış kısmına iletilmektedir. Ara katmanlar genellikle çaprazlama yöntemiyle gerçekleştirilen ara katman işlemleri ne kadar artarsa hem işlemci o kadar yorulur hem de çıkış üretme süresi gecikecektir.
• Giriş Katmanı: Yapay sinir ağına dış dünyadan girdilerin geldiği katmandır. Bu katmanda dış dünyadan gelecek giriş sayısı kadar hücrenin bulunmasına rağmen genelde girdiler herhangi bir işleme uğramadan alt katmanlara iletilmektedir.
• Ara (Gizli) Katman(lar): Yapay sinir ağlarında giriş katmanından çıkan bilgiler bu katmana gelir. Ara katman sayısı ağdan ağa değişebilir. Bazı yapay sinir ağlarında ara katman bulunmadığı gibi, bazı yapay sinir ağlarında ise birden fazla ara katman bulunmaktadır.

Ara katmanlardaki nöron sayıları giriş ve çıkış sayısından bağımsızdır. Ara katmanların ve bu katmanlardaki
nöronların sayısının artması hesaplama karmaşıklığını ve süresini arttırmasına rağmen yapay sinir ağının daha
karmaşık problemlerin çözümünde de kullanılabilmesini sağlar.

• Çıkış Katmanı: Yapay sinir ağlarında ara katmanlardan gelen bilgileri işleyerek ağın çıktılarını üreten katmandır. Bu katmanda üretilen çıktılar dış dünyaya gönderilir. Geri beslemeli ağlarda bu katmanda üretilen çıktı kullanılarak ağın yeni ağırlık değerleri hesaplanır.

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu